02 Kasım 2009

THY dünyada ilk dört havayolu arasında

THY, borç ödeme gücü ve finansal dayanıklılık açısından dünyanın en iyi dördüncü havayolu oldu
Dünyanın saygın havacılık dergilerinden Aviation Week’in borç ödeme gücü, cari oran, sınırlı yükümlülük kapsamı gibi havayolunun bütün finansal dayanıklılığı esas alınarak yaptığı değerlendirmeye göre göre Türk Hava Yolları (THY), Singapur Havayolları, Lufthansa ve Malezya Havayolları’nın ardından 62 puanla dördüncü sırada yer aldı. THY Ocak-Ağustos 2009 dönemini içeren sekiz aylık rakamlarını açıkladı. Continental Havayolları’nın Star Alliance bünyesine katılması sebebiyle New York’ta düzenlenen törene katılan THY Genel Müdürü Temel Kotil, şirketin büyüme hızını ve finansal ve operasyonel verilerini dünya medyasıyla paylaştı. THY tarafından hazırlanan raporda yer alan ilginç bilgilerden bazıları şöyle: Dış hat uçuşlarında aslan payı THY’nin Türkiye’den yapılan dış hat uçuşlarında THY yüzde 59 pay ile ilk sırada yer alırken diğer yabancı havayollarının payı yüzde 32’de kaldı. THY, Avrupalı havayolları içinde yolcu pazar payı olarak dördüncü sırada yer aldı. 2005’ten bu yana koltuk kapasitesini yüzde 60 arttıran THY’nin 2009 Eylül ayı sonunda toplam koltuk kapasitesi 23 bine ulaştı. Yakıttan yüzde 36 tasarruf edildi 2009’un ilk altı ayında THY’nin operasyonel harcamaları içinde en büyük payı yüzde 24 ile personel giderleri oluşturuyor. İlk yarıda personeli için 316 milyon Euro harcayan THY’nin gider kaleminde ikinci sırayı yüzde 22 ile yakıt harcamaları aldı. İlk altı ayda yakıt için 288 milyon Euro harcayan THY geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 36 tasarruf etti. Genç filo atmosferi daha az kirletti Filosundaki uçak sayısı artarken filoya katılan genç uçaklar yakıt tasarrufunun başlıca nedeni. THY Ocak-Eylül 2009 döneminde 95 bin kilodan fazla yakıt tasarrufunda bulunurken 300 bin kiloya yakın daha az salınım gerçekleştirdi.

Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı`nın Yeni Terminal Binası [Air News Tİme]

İstanbul Pendik`te 2001 yılında hizmete giren ve ilk yıllarında atıl olması sebebiyle eleştirilen Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı`nın yeni terminal binası ve ekleri dün Başbakan Tayyip Erdoğan tarafındı açıldı. 18 AYDA BİTİRİLDİ Açılış öncesi ise İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı Yatırım Yapım ve İşletme şirketinin (ISG) ortaklarından Limak Holding`in Başkanı Nihat Özdemir, GMR Infrastructure`ün Başkanı G.M. Rao, MAHB`nın Başkanı Tan Sri Datuk Dr. Aris Bin Othman ve İSG Üst Yöneticisi Gökhan Buğday bir basın toplantısı düzenledi ve bilgi verdi. 1 Mayıs 2008`de Sabiha Gökçen`in 20 yıllık işletme hakkını 1 milyar 932 milyon euro karşılığında devralan ve devir işlemlerinin ardından eklerinin yapımını gerçekleştiren İSG, 30 ayda bitmesi öngörülen 430 bin metrekaresi kapalı toplam 500 bin metrekarelik inşaatı 500 milyon euroluk yatırımla 18 ayda tamamladı. 10 BİN KİŞİYE İSTİHDAM Toplantıda konuşan Nihat Özdemir, `Dünya küresel krizdeyken biz bu yatırımı yaptık, 10 bini aşkın istihdam yarattık İstanbul Pendik`te 2001 yılında hizmete giren ve ilk yıllarında atıl olması sebebiyle eleştirilen Sabiha Gökçen, kamuya 3.3 milyar euroluk aktarım yapacağız` dedi. Fiyat teklifi verdiklerinde 4 milyon olan yolcu sayısının 6.1 milyona ulaştığını kaydeden Özdemir, 2010 yılında 8.5 milyon yolcuya ulaşacaklarını belirtti. Dış hatlar uçuşlarının 9 Kasım`da başlayacağını söyleyen Özdemir, `2 bin metreye yakın bir yer ilave etik. THY`nin dış hat seferleri başladığı gün uluslararası bir havalimanı olacağız` diye konuştu. MÜTHİŞ POTANSİYEL Yine toplantıda, Hintli ortak G.M. Rao `Önümüzdeki yıl yüzde 15 artış bekliyoruz yolcu sayısında. Atatürk Havalimanı çok yüklü. Gelecek Sabiha Gökçen`de` derken, Malezyalı ortak Tan Sri`Malezya ve Türkiye müthiş potansiyeli olan iki ülke. Her ülkeden uçuşların artması makul olur. Malezya Havayolları haftada 3 kez Türkiye`ye uçmaya karar verdi` bilgisini verdi. iKiNCi PiST 2012`DE BiTECEK Sabiha Gökçen`in yolcu kapasitesinin yeni terminal binası ile birlikte 25 milyona çıktığını belirten Nihat Özdemir, şunları söyledi: `İkinci pistin gerekliliği var. Savunma Sanayi Müsteşarlığı da aynı fikirde. Kamulaştırma planı yapılmakta. 2012 içinde ikinci pist bitmiş olacak. Böylece uçak inip kalkma kapasitesi bakımından en büyük olacağız. Yolcu kapasitemiz de 50 milyona ulaşacak.` İSG Üst Yöneticisi Gökhan Buğday da, ikinci pist için 100 milyon euro arazi istimlak bedeli ayrıldığını, Airbus 380`i bu alana indirmek istediklerini söyledi. Sabiha Gökçen`in erişim imkanları açısından en kolay ulaşılır havalimanı olduğunu ifade eden Buğday, `Kırmızı ışıksız ulaşılan tek havalimanıyız` dedi. Terminal şiddetli depreme dayanıklı İSG`nin yapım aşaması ve başlıca özellikleri şöyle: Havalimanı 296 ana taşıyıcı üzerine kuruldu. 7.5 şiddetindeki bir depreme dayanıklı. İnşaat aşamasında yaklaşık 7 bin işçi çalıştı. Yeni iç ve dış hatlar terminalinde 4 bin 718 araç ve 72 otobüs kapasiteli katlı otopark var. PARK SİSTEMİ Tesiste 128 odalı havalimanı oteli, VIP binası ve apron manzaralı CIP bölümü yer alıyor. Terminal binasında 112 checkin ve 24 adet self check-in kontuarı bulunuyor. 8 bin metrekarelik yeme ve içme, 5 bin 500 metrekarelik ticari alan ve 5 bin metrekarelik duty free alanı. 8 geniş, 16 orta gövdeli uçağa eşzamanlı hizmet verecek çoklu uçak park sistemi de devreye girecek.